Haribol!

A mai órán gyakorolni fogjuk, minadazt, amit eddig tanultunk.

Először ismételjük át a törtekkel való műveleteket. Nézzünk meg egy-két feladatot.

1. példa

\[\left ( \frac{5}{7} – \frac{2}{3} \right ) \cdot 5\]

Először hozzuk közös nevezőre a zárójelben szereplő törteket. A közös nevező a 7 és a 3 szorzata lesz, vagyis 21. A közös nevezőre hozás után elvégezzük a zárójelben lévő műveletet, vagyis a kivonást. Végül pedig megszorozzuk 5-tel a kapott törtet, s megkapjuk a végeredményt.

\[\left ( \frac{5}{7} - \frac{2}{3} \right ) \cdot 5 = \left ( \frac{15}{21} - \frac{14}{21}\right )\cdot 5 = \frac{1}{21} \cdot 5 = \frac{5}{21}\]

Emlékeztető: Törtet úgy szorzunk egész számmal, hogy a tört számlálóját szorozzuk meg, a nevezőjét pedig változatlanul hagyjuk. 

2. példa

\[\left ( \frac{4}{5} + \frac{6}{8} \right ) : 2 \]

Először hozzuk közös nevezőre a zárójelben szereplő törteket. A közös nevező az 5 és a 8 szorzata lesz, vagyis 40. A közös nevezőre hozás után elvégezzük a zárójelben lévő műveletet, vagyis az összeadást. Végül pedig elosztjuk 2-vel a kapott törtet, s megkapjuk a végeredményt.

\[\left ( \frac{4}{5} + \frac{6}{8} \right ) : 2 = \left ( \frac{32}{40} + \frac{30}{40}\right ) : 2 = \frac{62}{40} : 2 = \frac{31}{40}\]

Emlékeztető: Törtet úgy osztunk egész számmal, hogy a tört számlálóját osztjuk el vele, a nevező pedig változatlan marad. Azonban, ha a számláló nem osztható a számmal, akkor a nevezőjét szorozzuk meg vele, és akkor számláló marad változatlan. 

Például: \[\frac{3}{5} : 2 = \frac{3}{10}\]

Kérlek oldjátok meg a következő feladatokat:

Tankönyv 166. oldal 17 / a, b  18 / a, b, c

Tankönyv 174. oldal 6

Tankönyv, 182. oldal 19, 21  

Kérlek titeket, hogy a feladatokat a füzetbe oldjátok meg, feltüntetve a feladatszámot is (oldalszám/feladatszám).

A feladat megoldásokat kérlek, fotózzátok le, és küldjétek el nekem.

Ha bármilyen kérdésetek van, nyugodtan keressetek a lenti elérhetőségeken.

Raghava Dasa
30-630-2588
[email protected]

Hasonló bejegyzések