Hare Krisna kedves fiúk! Üdvözöllek titeket az utolsó héten! 😊
Nyelvtan
Először is oldd meg az alábbi feladatokat, melyek még a személyes névmásokról szólnak: Mf. 98.o./7, 99.o./9abc
Majd olvasd el a birtokos névmásra vonatkozó részt a tankönyvben: Tk.76-77.o.
Utána pedig az alábbi feladatok várnak rád: Mf. 102.o./1ab, 2, 104.o./1,2
Világi irodalom
Aki még nem írta meg a Toldit, most megírhatja. Aki pedig már megírta, szövegértést ír. A szövegértés munkafüzet 12-13.oldalán található szöveg és feladatok. Címe: Damoklész kardja. Mérjétek az időt és figyelmesen olvassátok el a szöveget, mielőtt nekiláttok a feladatoknak.
Toldi dolgozat
6. osztály
1. Melyek Toldi boldogtalanságának okai, amikor még otthon volt a szülői háznál? (4 pont)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Jellemezd Miklóst beszéde és tettei alapján! (5 pont)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Mi jelenti a cselekményben a bonyodalmat, fordulópontot (több is van), és a késleltetést (epizódok, több is van)? (3 pont)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Mik lesznek Toldi Miklós véletlen tettének következményei? (4 pont)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Remélhet-e Miklós Istentől segítséget? Indokold válaszodat! (2 pont)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Hasonlat, megszemélyesítés vagy metafora vagy metonímia? (7 pont)
„Mint komor bikáé, olyan a járása.” ______________________________
„Nagy kolonc köszönget a kút méla gémén.” _______________________________
„Boglyák hűvösében tíz-tizenkét szolga hortyog, mintha legjobb rendin menne dolga…”
____________________________
„Csaknem összeroppan a rúd vas kezében.” _______________________
„Az Isten haragja megütött egy hajdút” _________________________________
„ Elfeküdt már a nap túl a nádas réten” __________________________________
„Mint a barna éjfél szeme pillantása” ___________________________________
7. Magyarázd meg az alábbi fogalmakat! (5 pont)
Metonímia (írj példát is):
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Allegória:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Jellemezd Toldi és György kapcsolatát! (Hogyan gondolkodtak egymásról, mit tettek egymással, abból mire lehet következtetni, hogyan kellett volna cselekedniük, stb.) (5 pont)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Jellemezd Nagy Lajos királyt a mű alapján! Mennyire volt ideális uralkodó védikus szempontból? (4 pont)
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Írj legalább három dolgot, amit tanultál ebből a műből! (3 pont)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Śrīmad Bhāgavatam
most külön nincsen. Csak annyi, hogy a múlt heti feladatlap főbb pontjairól fogunk beszélni.