Kedves Nitai ezen a héten eme feladatok megoldásával fejlesztheted Magyar tudásodat!

KEDD

1  Mahabarat: óra

az alábbi szöveget olvasd el és a 3 kérdésre felelj, ha kiválasztottad a személyt. Javaslatom, hogy Durjodanával kapcsolatosan felelj a három kérdésre.

1 Mi történt a szereplővel? (Akit vizsgálunk. Mindig lesz egy szereplő, aki domináns az adott szövegben. Lehet, hogy lesz több ilyen, akkor lehet választani.)

2. Mi lett a következménye?

3. Jól cselekedett-e  a szereplő? Indokold meg a válaszod

Ha a válaszaid megvannak, akkor nézd meg a 21 kedvező és kedvezőtlen tulajdonságból mit véltél felfedezni. Ird le.

A Pándavák hamarosan beilleszkedtek Hastinápura életébe, játékkal és tanulással telt az idejük. Pándu fiai mindenben felülmúlták a Kauravákat: testi erőben, műveltségben és fegyverforgatásban is. Bhima volt a legerősebb. Durjódhanát sokszor bosszantotta. Durjodhana megszokta, hogy ő van a középpontban, ám amikor a Pándavák megérkeztek mindez megváltozott. A Pándavák szemben velük kedvesek, alázatosak és tisztelettudóak voltak, hamar mindenki nagyon megszerette őket. Durjodhana hamarosan tervet szőtt ellenük. Ebben segítette nagybátyja, Sakuni is, aki bosszút akart állni Bhismán, mert testvérét nem Pánduhoz, hanem a vak Dhritarástrához adta. Durjodhana azt tervelte ki, hogy megmérgezi az ételét, és amikor elájul, beledobja a vízbe. Amikor a folyónál játszottak a mérgezett lakoma után, a többi fiú alkonyatkor hazament, Bhima viszont a folyó partján maradt és elaludt. Durjodhana Duhsásanával belegörgették az alvó Bhimát a folyóba. Hamarosan a nágák földjére sodródott az áramlatoknak köszönhetően. Több kígyó megmarta, ami a méreg ellenszereként működött. Majd találkozott Vásukival, a nágák királyával, aki rasát adott neki, ami megsokszorozta Bhima erejét. Otthon Kunti már nagyon aggódott Bhímáért. Ám szerencsére 8 nap után hazaérkezett a fiú. Nem szóltak senkinek róla, mert Dhritarástra úgysem állt volna melléjük. 

Szerda: 2 db nyelvtan óra

1-2 óra : Olvassd el a nyelvtan tankönyvbe a 16. oldalon lévő zöld keretben lévő fogalmat.  Most az egyszerű szavakkal és az összetett szavakkal foglalkozunk. Ezt jól megfigyelheted a Nyelvtan tankönyv 16.oldalán a 1,b feladatában. Ez a táblázat szépen összefoglalja, hogyan keletkeznek az összetett szavak.  Ezután old meg a 2-3 feladatot, majd a nyelvtan munkafüzetbe a 16.oldalon 1-2-3 feladat. A 17.oldalon a 4 feladat.  

Természetesen délutánra is hagyhatsz a feladatokból.

Csütörtök

 1 Olvasás óra

Hétszínvarázs Tk. 28 old. 

Olvasd el hangosan, figyelmesen.

Írd le Jupiter és a ló 2-2 tulajdonságát. Fogalmazd is meg,hogy miért gondolod jellemzőnek a tulajdonságokat.

Figyelj a helyesírásra.

Péntek:

1  fogalmazás óra: A címmel foglalkozol ma.

A fogalmazás munkafüzeted 13-14 oldalán lévő feladatok foglalkoznak ezzel.

Nézd át a 13.oldalon az 1-es feladatot. Ezután 13 oldal 2-3 feladatot old meg.

A 14 oldalon a 4 feladathoz használj hétszínvirág olvasókönyvet!

1  Mahabarat óra: az alábbi szöveget olvasd el és a 3 kérdésre felelj, ha kiválasztottad a személyt, szereplőt elemzésre.

1 Mi történt a szereplővel? (Akit vizsgálunk. Mindig lesz egy szereplő, aki domináns az adott szövegben. Lehet, hogy lesz több ilyen, akkor lehet választani.)

2. Mi lett a következménye?

3. Jól cselekedett-e  a szereplő? Indokold meg a válaszod

Ha a válaszaid megvannak, akkor nézd meg a 21 kedvező és kedvezőtlen tulajdonságból mit véltél felfedezni. Ird le.

Vidura is egyetértett abban, hogy senkinek ne szóljanak az esetről, mert csak növelné az ellenséges hangulatot az udvarban. Igazából a Pándavák csak Vidurára és Bhismára számíthattak. Bhisma nagyon szerette a Pándavákat, sokat volt együtt a fiúkkal úgy törődött velük, mintha az apjuk lenne. Kripa, a harcművészet-tanáruk is nagyon szerette őket. A fiúk nagyon jártassá váltak a fegyverforgatás tudományában, ám Bhisma azt szerette volna, ha a mennyei fegyverek használatát is elsajátítják. Viszont nem tudta ki lehetne a tanáruk. Egyik nap a fiúk az erdőben játszottak és a labdájuk egy kútba esett. Ekkor jött egy bráhmana, aki mantrák segítségével egymásba állított fűszálakat és így ki tudta venni a kútból a labdát. A Pándavák nagyon lelkesek lettek a látottaktól és kérlelték a bráhmanát, hogy fedje fel előttük kilétét. Amikor Bhisma hallotta, hogy mi történt, azonnal tudta, hogy a bráhmana nem más, mint Drona, aki szintén Parasurámától tanulta a harcművészetet. Nagyon megörült, és arra kérte Dronát, hogy tanítsa őket. Drona mindent megtanított nekik, minden nap reggeltől estig gyakorlatoztak. Híre ment színvonalas iskolájának, így több királyságból jöttek a hercegek, hogy tanítványukká szegődjenek. Hamarosan kiderült, hogy a legtehetségesebb tanítvány Arjuna, aki nagyon lelkesen tanult meg mindent. Drona saját fiának is át akarta adni a tudását, így egyik nap elküldte a fiúkat a kúthoz keskeny szájú kancsóval, hogy hozzanak vizet. A fiának szélesebb szájú kancsót adott, hogy előbb végezzen, így legyen több ideje őt tanítani. Ám Arjuna Asvatthámá előtt tért vissza. Arjuna nagyon eltökélt volt, és mindig nagyon alázatos és tisztelettudó volt tanárával szemben, nagyon szépen szolgálta őt.

A nisáda törzs egyik hercege, Ekalavja, annak ellenére, hogy Drona elutasította, mégis a tanítványának mondta magát. Dronát imádta és megtanult remekül íjászkodni. Ám mivel alantas származású volt, a vágya nem az önzetlen szolgálat, hanem a hírnév elérése volt, és amúgy sem rendelkezett a hősök erényes jellemével. Így Drona nem engedhette meg, hogy a tanítványa legyen. Azért, hogy ne lehessen nagy harcos, arra kérte Ekalavját, hogy vágja le a jobb hüvelykujját, amit a fiú meg is tett.

Hasonló bejegyzések