»
S
I
D
E
B
A
R
«
Tanulságos történetek – 2. A szétpukkadt béka
2012 10 03 by premamoya
A szétpukkadt béka

A szétpukkadt béka

Volt egyszer egy béka, aki egy kis tóban élt. Történt egy napon, hogy a fia látott egy elefántot egy víztartály mellett. A kis béka visszament az anyukájához, és nagy lelkesen mesélte neki: „Anya, ma láttam egy hatalmas állatot!”

A béka mama megkérdezte: „Tényleg? Mekkora volt az az állat?”

A kis béka azt felelte: „Ó, sokkal nagyobb volt, mint te.”

A béka felfújta a testét, és megkérdezte: „Ennyivel nagyobb?”

A kisgyerek így válaszolt: „Ó, nem, sokkal nagyobb.”

Az anyja még jobban felfújta a testét, és megkérdezte: „Még ennél is nagyobb?”

A gyermeke pedig azt felelte: „Nem, nem, anyám, ennél sokkal nagyobb.”

Az anya béka így egyre jobban felfújta a testét, és a kis béka minden egyes alkalommal csak azt hajtogatta: „Sokkal nagyobb, sokkal nagyobb.”

Végül, miközben azzal próbálkozott, hogy saját korlátain túl felfújja a testét, a béka hasa egy nagy durranással szétpukkadt.

MAGYARÁZAT

A jelentéktelen élőlényeknek, akik magukat „para-brahmannak[1] tartják, vagy úgy tekintenek magukra, mintha semmi nem lenne egyenlő velük, vagy nagyobb náluk, annak ellenére, hogy ők csupán csak önmagukról téves felfogással rendelkező jelentéktelen lények, akik eredeti helyzetükben odaadó szolgálatot végeznek, arra támad kedvük, hogy tökéletességben egyenlők legyenek egy felszabadult lélekkel. Hamis egójuk miatt általában úgy végzik, mint egy felfuvalkodott béka.

Srí Csaitanya Maháprabhu azt mondta:

„Sok olyan máyáváda-iskolához tartozó elmélkedő filozófus akad, aki felszabadultnak tekinti és az Úr Náráyanának nevezi magát. Értelmük azonban nem tisztul meg, ha nem merülnek el Krisna odaadó szolgálatában.”[2]

„Az Úr az energiák mestere, az élőlény pedig a szolgájuk. Ez a különbség az Úr és az élőlény között. Te azonban kijelented, hogy az Úr és az élőlény egy és ugyanaz.”[3]

Srí Csaitanya Maháprabhu azonnal felkiáltott: „Visnu! Visnu! Ne nevezzetek Engem az Istenség Legfelsőbb Személyiségének! Az élőlény sohasem válhat Krisnává! Szót se ejtsetek ilyesmiről!”

„A lemondott rendben élõ szannyászí kétségtelenül a teljes egész szerves része, éppen úgy, ahogy a napfény parányi, fénylõ részecskéje magának a napnak a szerves része. Krisn hat fensége teljében olyan, akár a nap, ám az élõlény csupán töredéke a teljes egésznek.”

„Az élőlényt és az Abszolút Istenség Személyiségét sohasem szabad egyenlőnek vélni, ahogy a parányi szikrát sem lehet soha az eredeti lángnak tekinteni.”[4]

„Az az ostoba ember, aki azt állítja, hogy az Istenség Legfelsőbb Személyisége azonos az élőlénnyel, istentagadó, aki nem kerülheti el a halál ura, Yamarádzsa büntetését.”[5]


[1] para = legfelsőbb, brahman = Abszolút Lény

[2] Csaitanya-csaritámrita, Madhya-lílá 22.29

[3] Csaitanya-csaritámrita, Madhya-lílá 6.162

[4] Csaitanya-csaritámrita, Madhya-lílá 18.111-113

[5] Csaitanya-csaritámrita, Madhya-lílá 18.115


Hozzászólások

»  Substance: WordPress   »  Style: Ahren Ahimsa