A héten a prasadam témával folytatjuk, a prasadam megtisztelés és osztás etikettjéről fogunk beszélgetni és a gyakorlatba is fogjuk helyezni azt.
Aki otthon készül, annak olvassuk fel a következő tudnivalókat. mi ezeket fogjuk feldolgozni az órák során. Ami plusz feladat, hogy az otthoni étkezéseknél iktassuk be azokat az elemeket, ami még nem volt meg a gyerekeknél.
Prasadam osztás és elfogadás: bhakták közti szeretet jelei
1. Osztás:
- hagyományosan fölre ülve, sorokban, kézzel, párnákon ülve
- de prédikálás során asztalnál ülve is lehet, kanállal
- szervírozni az étel mellé: só, chili, gyömbér, citrom
- prasadam átszedés: kellő időben, nehogy kihűljön
- osztósok kijelölése: 10-15 bhaktára 1 osztó (fogásonként)
- hangoskodás, zajok kerülése
- osztás sorrendje:
- víz,
- sós ételek:
- rizs
- keserű ételek: shak, sukta, karela, ním, padlizsán kisütve
- dahl
- sós csemegék (savery): pakora, samosa
- sabji (először könnyebbek, nedvesebbek, majd a szárazabbak, nehezebbek (először főtt sabji, majd sült sabji)
- ismét rizs, dahl, kenyérféle (capati, puri)
- nedves de nehéz sabjik (panir dsabji)
- raita
- csatni
- papadam és más csemegék
- addig hozzák még a sósat, amíg kér valaki
- édességek:
- folyékony és szilárd édességek
- a legkevésbé édestől az édesig
- italt, vizet szolgálni közben
- étkezés vége: emésztést segítő vagy szájfrissítő fűszereket felszolgálni
- praktikus tanácsok az osztásszervezésben:
- megállapítani, hogy a prasadam mennyisége elegendő-e
- megbecsülni, hányszor kell körbevinni, mekkora adagokat kell kiosztani belőle
- jobb többször keveset osztani, gazdaságosabb: kevesebb lesz a maradék, több bhaktának jut belőle
- osztó és prsadamoló bhakta közti kommunikáció: csak kézmozdulatok:
- osztó: megmutatja, mit hozott
- prasadamoló: bólint, vagy a kezével jelzi, ha nem kér
- osztó:
- olyan edényből osztanak, amiből nem eszik senki
- az osztónak tisztának kell maradnia
- az osztó ne érjen a hajához, szájához, lábukhoz, alsótestükhöz, ne ásítsanak, ne tüsszögjenek
- zokniban nem jó osztani (ételmaradék tapadhat rá)
- nem szabad kézzel vagy az osztókanállal a bhakták tányérját, kezét, lábát érinteni (ha hozzáér, akkor el kell menni megmosni a kezet vagy a kanalat, ez utóbbiak ha így beszennyeződnek, akkor a legjobb tehéntrágyásan elmosni)
- folyékony dolgok: kanállal osztjuk és nem túl magasról
- szilárd dolgok: jobb kézzel osztjuk
- folyadékok (tej, ital, édesrizs): kancsóból is oszthatjuk
- a különböző fogásokat ne egymásra, hanem a tálcán levő szabad helyre tegyük
a folyékony fogásokat külön edénykébe tegyük, a többi se folyjon össze (osztott tálcák, külön kis katorik)
- figyeljünk, hogy ne öntsük le a bhakták ruháját prasadammal
- prasadamot ne adjunk kézbe, hacsak nem kis mennyiségű maháról van szó
- bíztassuk a bhaktákat, hogy egyenek, amennyi jólesik (ezért fontos, hogy megfelelő adag készüljön)
- ha elfogy vki tányérjáról valami, kérdés nélkül hozzunk
- csak akkor fejezzük be az osztást, amikor már nem kér senki sem
- mindenki csak abból kapjon, amiből a többiek is, ne kapjon előbb senki olyat, amit a többiek még nem! (ha vki egyéni diétán van, egyen külön)
- sorrend, ha sokan esznek: gyerekek, nők, férfiak
- egy osztó várja meg, amíg mindenki befejezi az evést, hogy másnak ne kelljen megszakítani a prasadamolást, megtisztítania magát, hogy oszthasson
- akkor jó az etikett, ha néhány bhakta, akik már ettek, felállnak, kezet –szájat mosnak és leültetik az osztókat és osztanak nekik
2. Prasadam elfogadása:
- idősségi sorredben kell leülni
- Sríla Prabhupada tanítványok kiemelt figyelmet érdemelnek, innen kezdődik az osztás
- nem illik megvárakoztatni a feljebbvalókat
- meg kell várni, amíg mindenkinek ki van osztva minden étel
- meg kell várni, amíg a legidősebb bhakta jelt ad és elkezdi mondani a mantrákat
- prasadam elfogadása előtt: kéz-, száj- és lábmosás, fedetlen fő, megkötött sikha
- hely: tiszta, szellős, békés helyen együnk
- szabadban: eső, nap elleni védekezés
- templomszoba: zárt függönynél, mert nyitott függönynél sértés enni murtik előtt (főleg avatottak esetén) házi oltárnál nem nagy baj
- Ne együnk:
- járműveken
- sandhyákban (napkelte, dél, napnyugta)
- fürdés/Gayatri előtt
- amíg az előző prasadam nem emésztődött meg
- kinyújtott lábbal
- állva
- nyilvános helyen, ahol sok ember lát
- ne vegyünk tálcát az ölünkbe
- ha vki jön, miközben eszünk, azonnal le kell ültetni és megkínálni, mert ha vki néz, miközben eszünk és irigy lesz, akkor megbetegszünk
- sannyásinak nyilvános helyen enni vagy aludni
- segíti az emésztést, ha törökülésben ülve eszünk a földön
- megfelelő tudatállapot: ha nem eszünk, hanem imádjuk a prasadamot
- felajánljuk a hódolatunkat neki: (idősebb bhakta mondja) mahaprasade govinde
„akik nem végeznek kiemelkedő jámbor tetteket, azok sem az ILSZ ételmaradékaiban, sem Govindában, sem a szent névben, sem a vaisnavákban nem tudnak hinni,
- ezután a sarira, majd a Panca tattva mantra, Hare Krisna mahamantra
- mindenki akkor kezd el enni, amikor a legidősebb bhakta, és amikor befejezi, akkor a Gaura premanadi mantrát elmondja és onnantól lehet felállni az evésből
- prasadam közben nem szükséges beszélni, ha mégis, akkor nagyon halkan és KT-os témákról, ne világiakról. Illetve lehet, hogy valaki felolvas a szentírásokból
- ne kritizáljuk a prasadam ízét
- együnk kézzel, mert az segíti az emésztést
- csak a jobb kezünk ujjait használjuk evésre (és minden más tiszta tevékenységre. A bal kezünket a szennyező tevékenységekrea használjuk, pl. nemi szervek tisztítása)
- ne tépkedjük két kézzel az ételt, jobb kézzel a purit is el lehet tépni, ha odaszorítjuk a tálcához és a mutató és hüvelykujjunkkal tépünk belőle
- dobjuk a szánkba, ne harapjunk belőle
- a bengáliak a rizst gombóccá gyúrják és úgy dobják a szájba, és mivel a prasadam tiszta, nem szennyeződnek be, mert nem érintik a szájukat
- evés után a saját tálcánkat el kell mosnunk
- ha vendéglátók vagyunk, a vendégek tálcáját is nekünk kell elmosnunk