Kedves gyerekek!
A Mridangával kapcsolatosan fogjuk ezeket az idézeteket olvasni PRabhupádtól gyakorló bhaktáktól. A mridanga mantrák alapján pedig a ritmust fogjuk gyakorolni. Pl : Dei ta ki ki tak az tá ti tá ti tá ritmus.
Sri Caitanya idejében
Sri Caitanya Mahaprabhu idejében egy csapat 21 emberből állt: 4 ember játszott mridangán, 1 vezette az éneklést, és 16 ütötte a karatálákat a vezető énekesnek felelve. (CC Adi-lila 17.135 magyarázat)
Mridanga játékstílusok
A kérdésedre, amit a bengáli stílusú kirtannal és mridangajátékkal kapcsolatban tettél fel, egy vagy két stílus a legjobb. Ennél több stílus alkalmazása nem jó. Az inkább teher lesz. Ki az a Krisna das Babaji, aki tanít? Ha túl nagy hangsúlyt fektetünk a kirtan stílusára, akkor az csak imitáció lesz. Az odaadó érzés a legfontosabb. Ha túlontúl hangsúlyozzuk a hangszereket és a stílust, akkor a figyelem a stílusra irányul. És ez lelki értelemben veszteséget jelent.
(Levél Satsvarupának, 1976. június 30.)
A ritmushangszerek jók a kirtanhoz
Azt mondta, hogy a ritmushangszerek jók a kirtanhoz, mivel azok táncra késztetik az embert, és a tánc utat nyit az odaadáshoz.
(Interjú Revati-nandana dásszal, Memories, Vol. 1.)
Ha hallgatod a kholt [mridangát] és a karatalt – természetszerűleg nem vonz majd a többi hang
A bhakti-yoga rendszer az, hogy ha kitartasz a Hare Krisna és a zene hallgatása mellett, a khol [mridanga] és a karatala hallgatása mellett, akkor természetszerűleg nem fog vonzani, hogy más dalokat hallgass.
(Lecke, BG 4.1 – Montreal, 1968. augusztus 24.)
Jobb a ritmushangszerek használata, hogy növeljük a táncra való hajlamot
Azt mondta, a jó kirtan 30-40 percig tart, és az első fél óra teljesen lassú, majd felgyorsul crescendo-vá az utolsó 10 percben. Szerette a lassú kirtant. A nyilvános programokon is, amikor voltak vendégek, majdnem mindig azt énekelte, hogy [énekli a sztenderd Hare Krisna dallamot], vagy valami hasonlóan nagyon egyszerű dallamot, lassan, és csak fokozatosan erősítve. Nem szerette a harmonizálást [pl. akkordok], és nem szerette a dallamhangszereket a kirtan közben, mivel a hangszerek dallamai elterel a mantra hallgatásától; bár szerette a ritmust. Srila Prabhupada azt mondta, hogy a harmónium és más dallamhangszerek nem kirtanra valók, mert a fül követi a zenét, és elterelődik a Szent Nevekről. Mint mondta, a ritmus hangszerek jók, mert növelik a táncra való hajlamot, és a tánc felkelti az odaadást. (Revatinandana das)
Túl bonyolult dallam és mridanga ütemek
Ha a vezető énekes bonyolult dallamot énekel, a többi résztvevő nem tudja követni, és ennek eredményeképp a közös éneklés gyenge lesz – az ilyen kirtan hibás. Ugyanez vonatkozik a bonyolult mridanga ütemekre, amik nem követik a mantra természetes áramlatát, és csak a játékos képességeinek a mutatványa.
(Kulapavana das, dandavats hozzászólás, 2007. június 12.)
A mridanga játékosnak követni kell a kirtan vezetőt
Prabhupada jelen volt egy kirtan közben, amit a tanítványai tartottak a brooklyni templomban. A mridanga játékos sokat gyakorolta a bonyolult ritmusokat és a kirtan során bemutatta a gyors és komplikált tudását. De Prabhupada megállította a zenét és azt mondta a dobosnak, hogy követnie kell a kirtanvezetőt. Aztán újra elkezdte a kirtant, de újra és újra megtörtént, hogy Prabhupada megállította a kirtant, és kérte a dobost, hogy kövesse a kirtanvezetőt.
(Prabhupada Nektár, 1.22)