Ének: Az F és a C dúr skála gyakorlása lesz a feladatunk. Különféle hangokat a különböző hangnemekben gyakoroljuk. A szinkópa és a triola ritmust ismételjük. Ismételjük a Gangesz és a Ksatriya dallamot
Bhajana: A gangesz és a Ksatriya dallamot harmóniumon gyakoroljuk.
Illetve a karatalról tanulunk bővebben.
Karatala pranama
Nama Jaganathaya Gaurangaya Nama Namah
Namaste Kholo Karatalaya Namo Kirtana Mandali
A Karatala szó szerint azt jelenti, hogy „taps vagy ritmus”. Tala a ritmusra utal, Kara pedig tapsot. A szanszkrit szótár egy másik meghatározása a tenyér, tehát arra utal, hogy összeütjük a tenyerünket a ritmus létrehozásához, vagy ebben az esetben a kézi cintányérokat.
Srila Prabhupada írt egy szép levelet 1969 -ben:
“A Krisna -tudat is egyfajta harc, de nem puskával. Fegyverünk a karatalas.”Srila Prabhupada: Levél Robert Hendrynek: 1969. augusztus 3
A kararaták a mi fegyverünk is az illuzórikus energia ellen. Ha ezekkel díszítjük a Hare Krishna Maha mantra éneklését, és ezt a lehető leggyakrabban, de legalább naponta tesszük, akkor a karatalas a tüzérségünk része lesz az önmegvalósítás során. Fokozatosan eltávolítjuk ragaszkodásainkat a hamis egóhoz, és egyre többet fogunk felfedezni a transzcendentális platformon.
(Sajnos nincs forrásom ehhez a mantrához; egy helyi bhakta adta Mayapurban, aki szintén nem tudja (csak a hagyomány adta tovább). Az a fontos, hogy ezt az odaadó hangulatot minden alkalommal megteremtsük, amikor a karatalakat felveszük. Akár a fejéhez érinti valaki, akár a mantrán meditál, mindkettő segít a gyakorlatban.)
A karatála: Más néven mazirának is hívják ezt a hangszert. A mridangához hasonlóan ez is eredeti vaisnava hangszer. A lelki világban Sudevi gopi játszik rajta. Jó minőségű harangfémből készítik, ezért van ilyen szép csengő hangja. A karatala ütős vagy ritmus hangszer és fontos szerepe van a zenében a magas és éles hangja miatt. Fontos, hogy a karatal és a mridanga teljes összhangban legyen egymással. A bengáli Gaudiya vaisnava zenében egy adott mridanga mantrához megvan a megfelelő karatal mantra is. (BHF)
A hagyomány szerint a híres 1-2-3 ütem a következő jelentéseket hordozza a bhakták számára. 1, legyőzöm a halált, 2 legyőzöm Yamaráját, 3, Nagyon boldog leszel, mikor legyőzöm az Ő szolgáit (BHF)
Mridanga és karatal játék együtt
Mindjárt a kirtan vezető után a mridanga játékos a fő vezető szerep a kirtanban. Minden karatal játékosnak őt kell követnie. A mridangának és a karatalnak harmonikusan együtt kell működnie, hogy a Szent Nevek transzcendentális hangvibrációját fokozza. A karataloknak édesen kell csilingelniük, akár a gopik bokacsengettyűinek, különösen a lassú tempónál. Nem szabad úgy kalapálni velük, mint két kuka fedéllel.
(Bhakti Vikasa Swami, Kirtana)
A mridanga és a karatalok lágy és hangos játéka
A kirtanban minden hangszeren, beleértve a mridangát és a karatalokat is, olyan hangulatban kell játszani, hogy azzal szolgáljuk a kirtant, nem pedig irányítjuk. Amikor Srila Prabhupada 1969-ben első alkalommal Angliába érkezett, azt mondta a bhaktáknak, hogy az Úr Caitanya sankirtanjában amikor a vezető énekes énekelt, olyankor lágyan játszottak a hangszereken, amikor pedig a kórus, akkor hangosan, oda-vissza. (Indradyumna Swami, Harinama Eva Kevalam
)A karatalokat meg kell tisztítani
A karataloknak csillogni kell, és tiszta, többszínű szalagokat kell befűzni, a mridangákat pedig vonzó, színes ruhával kell befedni. (Indradyumna Swami, Harinama Eva Kevalam)
Milyen karatalokat használjunk?
A nagy karatalok alkalmasabbak a szabadban tartott, semmint a benti kirtanokra, ahol a hang visszaverődik és felerősödik. Javasolt, hogy az ISKCON vezetők kis karatalokat szerezzenek be a templomaikban való használatra. Ez javítani fog a kirtanok minőségén, és megvédi a bhakták dobhártyáját. Amikor karatalt vásárolunk, minden párt egyesével ki kell próbálni. Édes, rezonáns csengésük kell legyen, nem tompa csörgésnek.
(Bhakti Vikasa Swami, Kirtana)
A karatalok karbantartása
A karatalokba kellőképpen széles (legalább 1,5 cm) anyagot kell befűzni, hogy ne szorítsa el az ujjakat, valamint kellőképpen hosszút (legalább 20 cm) ahhoz, hogy a szilárd tartás érdekében elégszer az ujjunk köré tudjuk tekerni. Ez az anyag mindig legyen tiszta – tehát időről-időre mossuk vagy cseréljük. Ideálisak a színes szalagok, mivel vonzóan színesek, elég vékonyak ahhoz, hogy be tudjuk fűzni a karatal lyukba, és kellőképpen erősek is. Minden karatalba külön ruhaanyagot kell fűzni. Ha két karatalba ugyanaz az anyag van fűzve, az meggátolja a kezek szabad mozgását.
(Bhakti Vikasa Swami, Kirtana)
Srila Prabhupada az egyszerű karatal ritmust tanította
A karatal játékot illetően Srila Prabhupada általában egy egyszerű 1-2-3 ritmust játszott, és azt is tanította, bár időnként egy kicsit bonyolultabb ritmust is játszott. A bengáli kirtaniyák tudják, hogyan csináljanak mindenféle csodálatos dolgot egy egyszerű karatallal, de az ISKCON-ban a mi napi kirtanjainkhoz az 1-2-3 elegendő.
(Bhakti Vikasa Swami, Kirtana)
Whomperek és gongok a kirtanban
A jhajharól („whomper”) és a gongról nem tesz említést a Caitanya-caritamrta, de azok is befogadást nyertek a bengáli kirtan hagyományokba. Srila Prabhupada személyes jelenléte idején is széles körben használták őket az ISKCON-ban. Srila Prabhupada gyakran játszott gongon, miközben a lecke előtt a Jaya Radha Madhavát énekelte. A gongok közül a lapos réz gongok adják a legszebb hangot: édes és csengő. A templomi csengőt is meg lehet húzni a kirtan ritmusára. A gongok, jhajhak és csengők mind hangos hangszerek, így körültekintéssel kell játszani rajtuk, hogy ne nyomják el az ének hangját, amint arról korábban már beszéltünk.
(Bhakti Vikasa Swami, Kirtana)