5.osztály:

BG.3.36-43. Versek elolvasása, feladatlap megoldása

Ezután a 3. fejezet összefoglalása a következő menet alapján:

3. fejezet összefoglalás

  1. Verscsoportok szerinti felosztás:

3. fejezet: Karma-yoga

1-9. vers          Ragaszkodás nélkül végezd a kötelességedet!

10-16. vers      A karma-k§£¨ától a karma-yogáig

17-35. vers      Cselekedj kötelességszerûen és elkülönüléssel, hogy példát mutass!

36-43. vers      Óvakodj a kéjtõl és a dühtõl!

  • Fejezetek fontosabb versei:

B.g.3.13. yajña śiṣṭaśinaḥ santo

Bg. 3. 19. tasmād asaktaḥ satataṁ

Bg.3.27. prakr̥teḥ kriyamāṇāni

Bg.3.37. śrī bhagavān uvāca kāma eṣa krodha eṣa

 (érdemes feleleveníteni őket, mert a dolgozatban szerepelhetnek valamilyen formában)

  • A fejezetek tartalma (Bg. szerint):

Ebben az anyagi világban mindenkinek cselekednie kell. A tettek vagy az anyagi világhoz kötik az embert, vagy kiszabadítják onnan.  Legfelsőbb örömére, önzetlenül cselekedve bárki felszabadulhat a karma (a tett és a visszahatás) törvénye alól, és elsajátíthatja az önvalóról és a Legfelsőbbről szóló transzcendentális tudást.

  • A versek összefoglalt tartalma:

(A fontosabb részek feketével kiemelve)

1-9. vers         Ragaszkodás nélkül végezd a kötelességedet!

  • Arjuna nem érti, hogy Krisna miért akarja, hogy harcoljon (ami egy tett), ha az értelem (buddhi) jobb a gyümölcsöző tettnél (karma)?
    • az előző fejezetben különféle utakat mutat be Krisna (buddhi yoga, karma-yoga, stb) Arjuna tisztázni szeretné, mi a KT-beli cselekvés útja
  • a kétféle út (sankhya-yoga, karma/buddhi-yoga) másképpen közelíti meg az önvalót, a lélek és anyag természetét: az egyik az értelem, a másik a tettek által.
    • sánkhya: tapasztalati tudás és filozófia általi megértés, elemző tanulmányozás, spekuláció
    • buddhi-yoga: Krisna tudat elvei szerinti cselekvés. Itt teljesen a Legfelsőbbre tudja az ember bízni magát, és uralkodni tud az érzékei felett
  • mindkét yoga kölcsönösen függ egymástól: a vallás filozófia nélkül szentimentalizmus vagy fanatizmus, a filozófia vallás nélkül elméleti spekuláció
  • nem lehet a visszahatásoktól megszabadulni úgy, hogy csak nem cselekszünk
  • minden ember a természete szerint tud cselekedni, nem tud tétlen lenni
  • kétszínű (mithyácára) az, aki eláll a tettektől, de közben rajtuk meditál
  • őszinte az, aki próbál uralkodni az érzékein, közben KT-ban cselekszik
  • a kötelesség végrehajtása mindig jobb a tétlenségnél
  • kötelékektől mentesnek maradni: Visnu örömére végezni a munkánkat

10-16. vers     A karma-k§£¨ától a karma-yogáig

  • yajnák és félistenimádat: minden dolog a félistenek adománya áldozatok fejében
  • akik áldozatok nélkül akarják e javakat használni, tolvajok
  • a bhakták csak Visnunak felajánlott ételt esznek, így mentesek maradnak a visszahatásoktól
  • áldozatkör: emberi test- gabona-eső-áldozatok-előírt kötelességek- Védák- ILSZ
  • aki nem követi az áldozatkört, bűnös, hiábavaló, érzékkielégítő életet él

17-35. vers     Cselekedj kötelességszerûen és elkülönüléssel, hogy példát mutass!

  • az önmegvalósított embernek nincs előírt kötelessége
  • nincs célja a kötelességei végzésével, de mégis elvégzi azokat, mert nincs rá oka, hogy ne végezze J
  • vonzódás nélkül végezni a kötelességet: elérni a Legfelsőbbet
  • a közönséges emberek követik a nagy egyéniségeket, akik a példájukkal vezetik  őket
  • Krisnára nem vonatkozik semmilyen előírt kötelesség (ő Isten, bármit megtehetne), mégis végzi azokat
  • mert ha nem végezné, mások is követnék ezt, és „romba dőlnének a világok”
  • ő lenne az oka sokféle adharmának (pl. nemkívánatos népesség)
  • tudatlanok. eredményre vágyva végzik az előírt kötelességeiket
  • bölcsek: eredményre nem vágyva végzik kötelességeiket, hogy a helyes úton vezessék az embereket
  • a bölcs, hogy ne zavarja meg a tudatlanokat, ne tétlenségre, hanem a KT-ban lévő tetteikre buzdítsa őkets
  • a tetteket a 3 kötőerő végzi, a hamis egoval azonosultak azt hiszik, ők végzik azokat
  • a bölcsek látják az odaadással és az érzékkielégtéssel végzett tettek közti különbséget
  • mégsem zavarják meg azok elméjét, akik az érzékkielégíts reményében tevékenykednek
  • Krisna bíztatja Arjunát, hogy harcoljon csüggedés és haszon- és birtokvágy nélkül, Krisnáról szóló tudás birtokában, tettét Krisnának ajánlva
  • felszabadulnak: akik irigység nélkül, hűségesen követik Krisna utasítását
  • tévúton járók: irigyek, nem követik Krisna utasításait, nem érik el a tökéletességet
  • a bölcs is a hajlama szerint cselekszik, és mindenki más is a 3 kötőerő által diktált természetét követi, nincs értelme elfojtani:
  • szabályokkal lehet az vonzódást és taszítást megregulázni, mert különben mindkettő akadály a lelki élet útján
  • jobb a saját kötelességünket hibásan, mint másokét tökéletesen végezni (más útját járni veszélyes)

36-43. vers     Óvakodj a kéjtõl és a dühtõl!

  • a kéj (vágyak) az, ami akaratunk ellenére, bűnök elkövetésére késztet
  • szenvedélyből lesz, haraggá alakul
  • a kéjvágy fokai:
  • tüzet a füst: a szikra kissé érzékelhető még (pl. ember)
  • tükröt a por: az elme megtisztítása a lelki folyamatokkal (ceto darpanam..) pl. a SZN éneklésével (pl.állatok)
  • magzatot a méh: teljes tehetetlenség állapota. (pl. fák)
  • kéj székhelye: érzékek, elme, értelem. Rajtuk keresztül vezeti félre az élőlényt
  • még az elején meg kell zabolázni a kéjt az érzékek szabályozásával
  • a test-lélek hierarchiája:
    • tompa anyag
    • cselekvő érzékszervek
    • elme
    • értelem
    • lélek
  • ha ezt megérti valaki és azt is, hogy a lélek transzcendentális a többihez, akkor az elméjét meg tudja szilárdítani és le tudja győzni a kéjt

Hasonló bejegyzések