Május 4. hétfő
1.óra Nyelvtan
V. témazáró felmérő írása. A 45 perc elég szokott lenni a felmérő elkészítésére, de akinek fejlesztés jár, az jogosult több időt is igénybe venni. A feladatok szövegét is önállóan értelmezik. Ha nem értik, akkor olvassák fel a feladatot hangosan! Ez mindig célra vezet, mert csak az ijedtség mondatja velük. Ha szemmel láthatóan mást csinál, mint a feladat utasítása, akkor lehet neki szólni! Nézzék át a munkákat, ellenőrizzék magukat a gyerekek!
Ahogy megbeszéltük, a szerdai konzultációs időben kereslek benneteket, így hétfőn zavartalanul írhatják a gyerekek a felmérőt!
2.óra Nyelvtan
Felmérő folytatása, szülő általi javítás, majd a hibák kijavítása írásban a gyerekek által. Ha a felmerő alapján szükséges, akkor légy szíves gyakoroljatok még a gyerekekkel ebben az órában, és a délutáni gyakorló órán!
Május 6. szerda
1.óra Nyelvtan
Új témakör következik, egyben az utolsó. A mondatfajtákat ismerjük meg. A 3.osztály ezen a témakör ismétlésével indít majd. Az itt megadott feladat kevésnek tűnhet, de készültem még olyan feladattal, melyet telefonon együtt oldunk meg.
Szeretnék egy összefoglaló magyarázatot is adni az új témakörhöz.
- Olvasd el!
A mondat szavakból áll.
A mondatok a beszélő szándékát, mondanivalóját és érzelmeit fejezik ki. Szám szerint 5-féle mondatot ismerünk. Ezek a következők: kijelentő, kérdő, felszólító, felkiáltó és óhajtó mondat.
A mondatok végére írásjelet teszünk. Ez 3-féle lehet:
Pont, kérdőjel, felkiáltójel.
. kijelentő mondat
? kérdő mondat
! felkiáltó, felszólító, óhajtó mondat
2. Nézd meg a képet!
Olvasd el te,vagy anya, hogy milyen mondatokat alkottam! Bemutatom a mondatfajtákat!
–Kijelentő mondat: Megállapítást, közlést fejez ki, tájékoztat.
Elmondom az esemény előzményét:
Nriszimhadéva felvette egy félig ember, félig oroszlán formáját. Meg akarta védeni szeretett hívét. Az Úr nagyon dühös volt, s kilépett abból az oszlopból, melyre Hiranjakasipú a kardjával csapott.
-Kérdő mondat: Kérdezünk, tudakolunk valamit.Hiányos ismeretet kívánunk kiegészíteni, bizonytalan ismeretre kérdezünk rá.
Hiranjakasipú fejében így kavarogtak a kérdések:
Ki lehet ez a félelmetes lény? Vajon Visnu ilyen alakot öltött, hogy elpusztítson? Erősebb vagyok nála?
-Felkiáltó mondat: Érzelem kifejezése.
A félistenek örömükben felkiáltottak:
Jaj, de furfangos a mi urunk! Óh, de csodás formát öltött Visnu! Hú de jó, hogy ellátja a baját annak a gonosztevőnek!
-Felszólító mondat: Kérést, biztatást, tiltást, felszólítást, parancsot fejez ki.
Hiranjakasipú felszólította a katonáit:
Katonák! Hozzátok ide a pajzsomat! Siessetek, ne késlekedjetek! Figyeljétek, ahogy véget vetek ellenségem életének!
-Óhajtó mondat: Vágyat, óhajt fejez ki.
Prahláda Mahárádzsa így imádkozott:
Bárcsak ez a Legfelsőbb Úr mindig itt lakozna szívem lótuszán! Bár örökké szolgálhatnám Őt! Bárcsak démonikus apám megbocsátást nyerne!
3.Válassz a Srímad Bhágavatam 7.énekének képei közül egyet, mely Nriszimhadévával kapcsolatos! Anyukád segítségével alkoss minden mondatfajtával egy-egy mondatot!
2.óra Szövegértés
- Olvasd el a Srímad Bhágavatam 7.ének 8.fejezetének 19-22.verseinek magyar fordítását!
- Hiranjakasipú szemügyre vette Nriszimhadévát. Milyennek látta? Keresd meg az összetartozó kifejezéseket!
karjai | fehéren ragyogott, akár a hold sugarai |
szeme | borotvaéles |
fogai | égnek meredtek |
nyelve | olvadt aranyhoz hasonló |
fülei | hegy barlangjainak tűntek |
nyitott szája és orrlyukai | halált hozó |
szőre | seregnyi katonára emlékeztettek |
3. Mit jelentenek az alábbi kifejezések?
Keresd meg szótárban, vagy fogalmazd meg a saját szavaiddal!
ateista:
démon:
gonosztevő: